Charles Henri Ford ok. roku 1930. Fotografia autorstwa Carla van Vechtena.  [Zdjęcie z kolekcji P. i M. Jaworowicz. Heliograwiura; 1935.]

Charles Henri Ford

Charles Henri Ford urodził się 10 lutego 1908, zmarł 27 września 200. Był amerykańskim artystą o wielu talentach - poetą, powieściopisarzem, filmowcem, fotografem i twórcą kolaży.

Zdobył uznanie publikując poezję, wystawiając swoje prace w Europie i USA oraz redagując surrealistyczne czasopismo "View" (1940–1947) w Nowym Jorku. 


"View" zgromadziło wokół siebie grupę znakomitych surrealistów z Europy, czyniąc z Nowego Jorku ważny ośrodek surrealizmu.

Młodość i etap Paryski


Urodzony w Brookhaven, Missisipi, Ford był członkiem zamożnej rodziny baptystów, choć uczęszczał do katolickich szkół. Już jako młody człowiek zaczynał publikować swoje wiersze, a w latach 30. związał się z paryskim salonem Gertrude Stein, gdzie spotkał wiele znaczących postaci. Wspólnie z Parkerem Tylerem napisał eksperymentalną powieść "The Young and Evil" (1933), która wkrótce zyskała rozgłos, choć spotkała się z kontrowersjami, związanymi ze sposobem w jaki prezentowane byly tam tożsamości płciowe i seksualne postaci. Powieść została odrzucona przez kilku amerykańskich i brytyjskich wydawców, zanim Obelisk Press w Paryżu zgodził się ją opublikować (oficjele w Wielkiej Brytanii i USA uniemożliwili jednak dostarczenie egzemplarzy powieści do księgarni).


Nowy Jork

Ford wrócił do Nowego Jorku w 1934 roku i przywiózł ze sobą Pavla Tchelitchewa, swojego partnera, z którym współpracował. W jego kręgu znajdowali się wtedy m.in. Carl Van Vechten, Glenway Wescott, George Platt Lynes, Lincoln Kirstein, Orson Welles, George Balanchine i E. E. Cummings. Wizytujący przyjaciele z zagranicy to m.in. Cecil Beaton, Leonor Fini, George Hoyningen-Huene i Salvador Dalí.

Magazyn View


W 1940 roku Ford i Tyler ponownie współpracowali przy magazynie View poświęconym awangardzie i sztuce surrealistycznej. Wykorzystali "pełną siłę europejskich surrealistów gnieżdżących się w Nowym Jorku podczas wojny", aby uczynić Nowy Jork centrum surrealizmu. Magazyn ukazywał się kwartalnie, na tyle na ile pozwalały finanse, do 1947 roku. 


Przyciągał wkład artystów takich jak Tchelitchew, Yves Tanguy, Max Ernst, André Masson, Pablo Picasso, Henry Miller, Paul Klee, Albert Camus, Lawrence Durrell, Georgia O'Keeffe, Man Ray, Jorge Luis Borges, Joan Miró, Alexander Calder, Marc Chagall, Jean Genet, René Magritte, Jean Dubuffet i Edouard Roditi. Na jego okładkach znajdowały się prace Ernsta, Raya i Isamu Noguchiego, Duchampa, O'Keeffe, Legera, Lama i wielu innych artystów.

Andy Warhol i Nepal

W 1962 roku Ford wrócił do Stanów Zjednoczonych i zaczął współpracować z artystami nurtu Pop oraz twórcami filmów undergroundowych. Spotkał Andy'ego Warhola na przyjęciu u swojej siostry, a ich związek opisano w książce "Autobiografia i życie seksualne Andy'ego Warhola". W 1965 roku miała miejsce wystawa jego prac zatytułowana "Poem Posters", które Ford wykonał na prasie litograficznej w Atenach. Pod koniec lat 60. zaczął także reżyserować własne filmy, w tym "Poem Posters" (1967) i "Johnny Minotaur" (1971). 


W latach 70. przeniósł się do Nepalu, gdzie zatrudnił Indrę Tamanga jako asystenta. 

Bydynek Dakota, N Jork.
[Domena publiczna]

Ostatnie lata


W 1992 roku zredagował antologię artykułów z View. W 2001 roku opublikował fragmenty swoich pamiętników jako "Water from a Bucket". 


Ostatnie lata spędził mieszkając w słynnym budynku Dakota na Manhattanie (do dziś mieszka tam np. Yoko Ono). 


New York Times opublikował po jego śmierci poświęcił mu ten artykuł.

Dorobek artystyczny Forda

Fikcja


Poezja



Non-fiction


Redakcja

Wiecej: